Обов’язковий аудит і призначення аудитора. Порядок дій. Аудиторський комітет

Підготовлено:

Анна Заказнова, помічник аудитора Департаменту аудиту, МСФЗ та консалтингу

 

01 жовтня 2018 року набув чинності Закон України “Про аудит фінансової звітності та аудиторської діяльності” № 2258-VIII від 21.12.2017 року (Далі – Закон про аудит), відповідно до якого, великі підприємства і підприємства, що представляють суспільний інтерес зобов’язані створити аудиторський комітет, повноваженнями якого є, серед іншого, проведення прозорого конкурсу з відбору суб’єктів аудиторської діяльності.

Дана вимога є новою, тому розглянемо детальніше процес затвердження Суб’єкту аудиторської діяльності для надання послуг обов’язкового аудиту фінансової звітності (Далі – Аудитор) та створення Аудиторського комітету згідно з законодавчими нормами:

 

1. Визначаємо, хто є вищим органом управління підприємства

Це може бути:

  • для акціонерних товариств: наглядова рада або інший виконавчий орган (у випадках, якщо створення наглядової ради не передбачено статутом підприємства); 
  • для товариств з обмеженою та додатковою відповідальністю — збори учасників.

2. Перевіряємо, чи покладені функції про призначення Аудитора згідно зі статутними документами на вищий орган управління підприємства (далі — Наглядова рада)

3. Наглядова рада розробляє та оприлюднює порядок проведення конкурсу, а також однозначні прозорі на недискримінаційні критерії вибору як мінімум двох Аудиторів, які будуть представлені на розгляд при призначенні Аудитора (абз.2 п.3 ст.29 Закону про аудит).

4. Наглядова рада проводить конкурс з відбору Аудиторів, які можуть бути призначені для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємства, відповідно до вимог п.3 ст.29 Закону про аудит.

5. Наглядова рада оцінює конкурсні пропозиції, надані Аудиторами за встановленими критеріями відбору та складає звіт про висновки процедури відбору (п.4 ст.29 Закону про аудит).

6. За результатами конкурсу Наглядова рада складає обґрунтовані рекомендації за призначенням, які повинні включати, щонайменше, дві пропозиції з відбору Аудитора (п.4 ст.29 Закону про аудит).

7. Наглядова рада обирає та затверджує Аудитора.

8. Для підписання договору з аудиту фінансової звітності Наглядова рада інформує про Аудитора відповідний орган державної влади, до якого, відповідно до законодавства, надається фінансова звітність разом з аудиторським висновком. Форма повідомлення встановлюється таким органом державної влади. Акціонерні товариства надають повідомлення у формі, затвердженій Рішенням НКЦПФР №43 від 31.01.19 р., зареєстрованого в Міністерстві Юстиції України 27.02.2019 під №199/33170.

9. Підприємство укладає угоду з Аудитором.

10. Підприємство проходить аудиторську перевірку.

11. Призначаються Загальні збори акціонерів (для акціонерних товариств) чи Загальні збори учасників (для товариств з обмеженою та додатковою відповідальністю) після затвердження річної звітності підприємства Аудитором.

12. У випадку, якщо підприємство планує створювати Аудиторський комітет, на збори виносяться, окрім інших, наступні питання:

  • про створення Аудиторського комітету підприємства;
  • затвердження положення про Аудиторський комітет підприємства та кваліфікованих вимог до членів аудиторського комітету,
  • про затвердження складу Аудиторського комітету підприємства (його Голови та членів комітету), відповідно до вимог п.3 та 4 ст.34 Закону про аудит: 

– більшість членів Аудиторського комітету не повинні бути пов’язані з підприємством;

– Голова Аудиторського комітету призначається з-поміж незалежних членів;

– у склад Аудиторського комітету не можуть входити посадові особи органів управління підприємством.

  • про затвердження функцій Аудиторського комітету, відповідно до вимог п.5 ст.34 Закону про аудит*:

– інформування Наглядової ради про результати обов’язкового аудиту фінансової звітності;

– моніторинг процесу складання фінансової звітності та надання рекомендацій та пропозицій стосовно забезпечення достовірності інформації;

– оцінка ефективності систем внутрішнього контролю та управління ризиками підприємства;

– моніторинг виконання задач з обов’язкового аудиту фінансової звітності;

– оцінка незалежності Аудиторів, які надають послуги з обов’язкового аудиту;

– проведення прозорого конкурсу з відбору Аудитора та обґрунтування рекомендацій за його результатами

*ЗВЕРТАЄМО УВАГУ, що в переліку функцій Аудиторського комітету відповідно до п.5 ст.34 Закону про аудит відсутня функція затвердження Аудитора. Згідно абз.1 п.1 ст.29 Закону про аудит дана функція покладається на вищий орган управління підприємством. Але, водночас, абз.2 п.1 ст.29 Закону про аудит дозволяє покласти цю функцію на інший виконавчий орган, їм може бути і Аудиторський комітет. Тому, якщо надалі планується покласти
затвердження аудитора на Аудиторський комітет, необхідно додати цю функцію до вищеперелічених.

 

  • про внесення до статутних документів змін, пов’язаних зі створенням Аудиторського комітету та викладання його функціональних обов’язків;
  • затвердження порядку процедури конкурсного відбору та його призначення для виконання обов’язкового аудиту фінансової звітності Аудиторським комітетом.

 

Створення Аудиторського комітету дозволить підприємству проводити відбір (а також затвердження – в залежності від покладених функцій) Аудитора за допомогою компетентного в питаннях обліку та аудиту органу, без залучення Наглядової ради.

 

 

Залишились питання? Зв’яжіться з нами прямо зараз! 

097 338 12 88, 050 340 11 17

af@audit-invest.com.ua

 

 

Будь першим!
Підписуйтесь на розсилку та отримуйте
тільки найкориснішу інформацію для вашого бізнесу!
Підписатися
Залиште свої дані, ми передзвонимо Вам протягом 5 хвилин!

Залиште свої дані, ми зв'жемся з вами найближчим часом
КиївДніпроКам'янське