Лайфхаки річної інвентаризації

Извините, этот техт доступен только в “Украинский”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Підготували:

Волкова Вікторія, аудитор, 

Департаменту аудиту, МСФЗ та консалтингу «Аудит-Інвест»

 

Кондратенко Аліна, помічник аудитора,. 

Департаменту аудиту, МСФЗ та консалтингу «Аудит-Інвест»

 

 

Насправді, проведення інвентаризації майна для приватного власника Компанії це більше ніж обов’язок, головним чином це — дієвий внутрішній захід, який дозволяє контролювати стан активів, їх наявність, упереджує виникнення ситуацій з розкрадання майна або інших зловживань. Відносно інвентаризації сум заборгованостей, то це також, частіше, реалізовано в поточній діяльності Компаній через контроль стану платежів від дебіторів та через систему узгодження платежів на постачальників.

В той же час, інвентаризація активів та зобов’язань охоплює більше процедур, які відповідно до вимог ч. 1 ст. 10 Закону №996 та Положення №879 є обов’язковими у визначених випадках. Одним з таких обов’язкових випадків є складання річної фінансової звітності.

А чим корисним може бути річна інвентаризація? Ділимося нашими спостереженнями.

  • Необоротні активи

Момент проведення річної інвентаризації та оформлення пакету документів щодо інвентаризації необоротних активів є доречним для:

  • перегляду строків корисного використання необоротних активів,
  • перегляду величини ліквідаційної вартості,
  • визнання суми знецінення активів тощо.

Перегляд термінів використання об’єктів необоротних активів, суми ліквідаційної вартості  буде впливати на величину майбутніх амортизаційних відрахувань. 

Відповідно до п. 25 НП(С)БО 7 «Основні засоби» строк корисного використання об’єкта основних засобів переглядається в разі зміни очікуваних економічних вигід від його використання. А ось за міжнародними стандартами складання фінансової звітності, відповідно до п.51 МСБО 16 «Основні засоби», ліквідаційну вартість та строк корисного використання активу як мінімум слід переглядати принаймні на кінець кожного фінансового року .

Під час річної інвентаризації інвентаризаційна комісія може оцінити залишковий термін корисного використання об’єкту на відповідність очікуванням керівництва щодо його фактичного терміну експлуатації, враховуючи стан об’єкта, проведені поліпшення або модернізації. 

За перегляд ліквідаційної вартості частенько забувають, хоча її величина також зазнає вплив на суму амортизації. Так, суму активу, що амортизується, визначають після вирахування його ліквідаційної вартості. Доречі, ліквідаційна вартість – це облікова оцінка, яка встановлюється на індивідуальній основі на рівні конкретного об’єкта основного засобу. Тому, на нашу думку, не буде коректним, коли в обліковій політиці зазначається її розмір як певний відсоток від первісної вартості об’єкта або наводиться певна сума  як загальне правило для  всієї групи об’єктів.

  • Заборгованості

Річна інвентаризація – слушний момент для:

  • прийняття рішення щодо списання сум на доходи/витрати,
  • перегляду суми резерву сумнівних боргів або резерву на очікувані кредитні збитки,
  • проведенню класифікації сум на короткострокову та довгострокову заборгованість, виділення поточної частини довгострокової заборгованості,
  • перевірки термінів дії договорів,
  • перегляду умов розрахунків теперішньої вартості сум заборгованостей тощо.

Окрім проведення звірок сум заборгованостей зі своїми контрагентами, важливою процедурою є інвентаризація розрахунків з контрагентами, зокрема, аналіз сум заборгованостей без руху. Слід не забувати, що за наявності періоду карантину, Компанії, які зобов’язані застосовувати податкові різниці, обмежені у врахуванні сум списаної безнадійної дебіторської заборгованості при визначенні об’єкта податку на прибуток, навіть коли існує впевненість, що дебітор не заплатить. На період карантину терміни позовної давності призупинені.

По закінченню року Компаніям, що ведуть облік за МСФЗ, слід переглянути застосовані коефіцієнти дефолту, підходи до розрахунку відсотків резервування в матрицях кредитних збитків тощо. Не зайвим для всіх буде також актуалізувати інформацію щодо термінів дії договорів.

  • Забезпечення

Інвентаризація резервів та забезпечень може надати привід для:

  • уточнення суми забезпечення витрат на виплату відпусток, бо якщо сума забезпечення визначається щомісячно відповідно до Інструкції №291, то наприкінці року потрібно провести повноцінну інвентаризацію та відкоригувати суму забезпечення, враховуючи фактичну кількість днів невикористаної працівниками щорічної відпустки, визначену станом на 31 грудня,
  • визнання інших видів забезпечень, наприклад, забезпечень витрат на аудит, на судові розгляди, або забезпечення на актуарні виплати, якщо Компанія має робочі місця з особливо шкідливими або важкими умовами праці.

Тож, як бачимо, річна інвентаризація активів та зобов’язань – це не тільки обов’язок, а й корисна можливість Компанії проаналізувати та визнати відповідно до положень застосованої концептуальної основи складання фінансової звітності свої активи, зобов’язання, резерви та забезпечення. 

 

 

Залишились питання? Зв’яжіться з нами прямо зараз!

097 338 12 88, 050 340 11 17

af@audit-invest.com.ua

 

Узнай первым!
Подпишитесь на рассылку и получайте
только самую полезную информацию для вашего бизнеса!
Подписаться

    Оставьте свои данные и мы свяжемся с вами в течение 5 минут

      Оставьте свои данные и мы свяжемся с вами в ближайшее время

      КиевДнепрКаменское
      Написать в
      Viber