«Скриня Пандори» 2021, або що нового можна виявити за допомогою моніторингу контрольованих операцій (КО)

 

Підготовлено:

Ганна Радченко, помічник консультанта Департаменту трансфертного ціноутворення

 

Наказом Міністерства фінансів України від 17.03.2021 №158 в новій редакції викладено Порядок проведення моніторингу контрольованих операцій та Порядок опитування уповноважених, посадових осіб та/або працівників платника податків з питань трансфертного ціноутворення (далі – ТЦ)[1]. 

Моніторинг здійснюється контролюючими органами на підставі проведення аналізу Звітів про контрольовані операції та Повідомлень про участь у міжнародній групі компаній.  

Відповідно до оновлених норм Порядку, складовими проведення моніторингу КО є:

  1. контроль за своєчасністю та повнотою подання Повідомлень про участь у міжнародній групі компаній, трирівневої документації з ТЦ, здійснення їх первинного аналізу;

Так,  якщо аналіз звітів свідчить про невідповідність умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки», контролюючий орган ініціює перед центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, направлення запиту до платників податків щодо подання документації та/або майстер-файлу (глобальної документації);

Вперше запити контролюючих органів до платників податків про надання глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу) застосовуються щодо фінансового року, який закінчується у 2021 році (п. 53 підрозділу 10 розд. XX ПКУ).

Відповідно до пп. 39.4.7 ст.39 ПКУ глобальну документацію подають платники податків, що входять до складу міжнародної групи компаній, якщо сукупний консолідований дохід міжнародної групи компаній за фінансовий рік, що передує звітному року, розрахований згідно зі стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія міжнародної групи компаній, дорівнює або перевищує еквівалент 50 млн. євро [2].

Глобальна документація – це сукупність документів або єдиний документ, складений у довільній формі. Перелік інформації, обов’язкової для включення до майстер-файлу міститься у пп. 39.4.7 ПКУ.

За неподання глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), передбачено штраф у 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року [3].

Окремим розділом прописано процедуру аналізу звітів у розрізі країн (cbc), зокрема індикатори ризиків, на які будуть звертати увагу податківці;

2) виявлення ризиків щодо відсутності розумної економічної причини (ділової мети) в КО;

У разі, якщо за результатами моніторингу КО буде прийнято рішення про надання платником податків документації з ТЦ контролюючий орган досліджуватиме відповідність умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» на наявність розумної економічної причини (ділової мети).

Нагадаємо, що ділова мета (далі – ДМ) – причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект в результаті господарської діяльності (пп.14.1.231 ст.14 ПКУ). 

Ризик полягає у відсутності вичерпного переліку ознак ДМ, що може дозволити податківцям оцінювати операції на наявність ДМ на власний розсуд.

Тест ділової мети може бути не пройдений, зокрема, але не виключно у разі проведення нехарактерних для основної діяльності операцій, використання нетипових юридичних схем під час оформлення господарських операцій, тривалих необґрунтованих відстрочок платежів тощо.

Доказовою базою ДМ операції можуть бути – належним чином оформлені первинні документи (контракт, документи, що дають інформацію про обставини та умови проведення операції (специфікації, додаткові угоди), платіжні документи про проведення розрахунків, документи, що підтверджують транспортування, митні декларації), а також розрахунок «економічного ефекту», калькуляція ціни товарів/послуг, опис умов угод та обґрунтування необхідності здійснення операцій саме з нерезидентом.

3) акцентування уваги до КО з сировинними товарами (у разі наявності таких у платника податків) та дотримання в таких операціях принципу “витягнутої руки”;

Під час моніторингу контролюючий орган акцентує свою увагу до КО з сировинними товарами та в межах первинного аналізу здійснює порівняння цін контрольованих операцій із сировинними товарами з котирувальними цінами.

4) розширення переліку показників, які досліджуються при здійсненні аналізу звітів про КО та повідомлень про участь у МГК;

Порядком визначено та додано перелік ознак, що можуть свідчити про потенційні ризики ТЦ, а саме:

  • збитковість компанії протягом декількох звітних (податкових) періодів;
  • невідповідність фінансових результатів (показників рентабельності) платника податків середнім показникам по галузі;
  • значний обсяг операцій з пов’язаними особами – нерезидентами;
  • значний обсяг операцій з нематеріальними активами, такими як роялті, ліцензії, плата за використання патентів, товарних знаків, ноу-хау тощо, а також з будь-якими іншими об’єктами інтелектуальної власності;
  • значний обсяг операцій з надання/отримання внутрішньогрупових послуг, сплачених роялті та/або процентів за фінансовими запозиченнями;
  • від’ємні чисті активи при наявності кредитів, позик та інших боргових зобов’язань, що виникли за операціями з пов’язаними особами – нерезидентами;
  • проведення господарських операцій, нетипових для поточної діяльності платника;
  • невідповідність одержувачів товарів за даними митного оформлення сторонам договору (використання непрямих контрактів);
  • відсутність істотних основних засобів.

За результатами аналізу звітів та з урахуванням результатів первинного аналізу інформації про здійснені контрольовані операції податковими органами приймається рішення про направлення запиту платнику податків про надання документації та/або майстер-файлу.

Результати аналізу документації, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або відсутності розумної економічної причини (ділової мети), використовуються під час прийняття рішення про проведення перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки» та відповідно до підпунктів 78.1.14 та 78.1.15 пункту 78.1 статті 78 глави 8 розділу II ПКУ є підставою для проведення документальної позапланової перевірки. 

Джерела:

[1] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0707-21#Text

[2] https://dn.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/print-433288.html

[3] https://lv.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/501935.html

[4] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text

 

 

Залишились питання? Зв’яжіться з нами прямо зараз!

097 338 12 88, 050 340 11 17

af@audit-invest.com.ua

Дізнайтеся першим!
Підпишіться на розсилку і отримуйте
тільки найкориснішу інформацію для вашого бізнесу!
Підписатися

    Залиште свої дані, ми передзвонимо Вам протягом 5 хвилин!

      Залиште свої дані, ми зв'жемся з вами найближчим часом

      КиївДніпроКам'янське
      Написать в
      Viber