Пропорційне коригування фінансового результату

Підготовлено:

Ангеліна Кравцова, консультант Департаменту трансфертного ціноутворення

 

В зв’язку з прийняттям Закону України №466 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020[1] (надалі – Закон 466) багато норм, запроваджених Податковим кодексом України[2] (надалі – ПКУ) зазнали змін. Однією з таких є повернення норм пропорційного коригування фінансового результату[3].

Поняття пропорційного коригування

Пропорційне коригування – це право однієї сторони контрольованої операції на проведення коригування своїх податкових зобов’язань за результатами коригування податкових зобов’язань іншої сторони контрольованої операції виходячи з умов, що відповідають принципу «витягнутої руки»[4].

Пропорційне коригування запроваджене п.2 ст.9 Модельної податкової конвенції ОЕСР[5]. Зокрема, зазначено, що якщо буде встановлено, що умови господарських операцій між пов’язаними компаніями не відповідають принципу «витягнутої руки» та такі пов’язані компанії зареєстровані в різних державах (юрисдикціях), одна з держав може здійснити коригування (збільшення) оподатковуваного прибутку однієї з зазначених компаній. Таким чином, додатково включений прибуток є прибутком, який був би отриманий цим підприємством, якби умови, передбачені у відносинах між зазначеними пов’язаними підприємствами, були аналогічні передбаченим між незалежними підприємствами. В результаті, друга держава має здійснити належне коригування суми податку, що стягується нею з прибутку такого підприємства .

Коригування здійснюється як частина процедури взаємного узгодження оподаткування пов’язаних (асоційованих) сторін, що зареєстровані у різних юрисдикціях. Зазначене коригування може зменшити або усунути подвійне оподаткування у випадках, коли органи однієї податкової служби збільшують оподатковувані доходи компанії за результатами застосування принципу «витягнутої руки» до операцій, в яких бере участь асоційоване підприємство, що перебуває в другій юрисдикції. Таким чином, відповідне коригування, здійснене податковою службою другої юрисдикції, має знизити розмір податкового зобов’язання асоційованого підприємства, щоб розподіл прибутку між двома юрисдикціями усував можливість подвійного оподаткування.

Здійснення взаємного узгодження оподаткування між податковими службами різних юрисдикцій зазвичай супроводжується взаємним консультуванням. Ця процедура описана і дозволена до застосування в статті 25 Модельної податкової конвенції ОЕСР[6]. Результатом такого консультування може бути скорочення або скасування коригування, здійсненого податківцями першої із зазначених держав. В такому випадку здійснення відповідного коригування податківцями другої держави буде меншим або взагалі не буде потрібне[7].

Необхідно також зазначити, що внесення пропорційного коригування не призначене для того щоб забезпечити групі компаній вигоду, що перевищує вигоду, яка була б отримана від контрольованих операцій, здійснених за принципом «витягнутої руки».

Механізм застосування в Україні

Відповідно до п.п. 39.5.5.2 п.п. 39.5.5 п.39.5 ст. 39 ПКУ платник податків має право звернутись до контролюючого органу з заявою на проведення пропорційного коригування у разі, якщо його контрагент-нерезидент після здійснення контрольованої операції проведе коригування податкових зобов’язань виходячи з умов, що відповідають принципу “витягнутої руки”.

Вимоги для здійснення пропорційного коригування наступні:

  • між Україною та державою, резидентом якої є контрагент платника податків у контрольованій операції, укладений міжнародний договір про уникнення подвійного оподаткування;
  • контрагент-нерезидент та платник податків є пов’язаними особами;
  • платник податків отримав від контрагента-нерезидента повідомлення про фактичне проведення ним коригувань податкових зобов’язань.

Отримавши від контрагента-нерезидента підтвердження фактичного проведення збільшення податкових зобов’язань, платник податків має звернутись до контролюючого органу з заявою на отримання дозволу здійснити відповідні коригування власного фінансового результату. В заяві необхідно вказати, за який період (або періоди) платник податків має намір здійснити коригування, а також додати відповідні розрахунки сум коригування для кожного звітного періоду та інші документи, на підставі яких було проведене коригування контрагентом-нерезидентом. До заяви також додається документація з трансфертного ціноутворення.

Термін розгляду контролюючим органом заяви на проведення пропорційного коригування складає 30 днів, після спливу якого контролюючий орган зобов’язаний прийняти рішення про можливість проведення зазначеного коригування або ж повністю чи частково відмовити у проведенні пропорційного коригування. При відмові контролюючий орган має надати обґрунтування причини такої відмови платнику податків.

Одним з варіантів відповіді контролюючого органу може бути призначення перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки» для вивчення підстав для проведення пропорційного коригування. Перевірка здійснюється у порядку, визначеному п.п. 39.5.2 п. 39.5 ст. 39 ПКУ.

За результатами перевірки контролюючий орган приймає рішення про можливість проведення пропорційного коригування або повну чи часткову відмову у проведенні пропорційного коригування. Але, й це рішення може не бути остаточним.

У разі повної або часткової відмови контролюючого органу платник податків має право звернутися до центрального органу виконавчої влади, тобто до Міністерства фінансів України, з аналогічним запитом про проведення пропорційного коригування відповідно до міжнародних договорів України про усунення подвійного оподаткування[8]. Відповідь Мінфіну і буде остаточною.

Розглянемо на прикладі

Іноземна компанія (надалі – Нерезидент) здійснює свою діяльність в Україні через постійне представництво (надалі – Представництво). В результаті проведеного аналізу відповідності здійснених контрольованих операцій принципу «витягнутої руки», Нерезидентом було проведене коригування (збільшення) фінансового результату та сплачений додатковий податок на прибуток.

Нерезидент надає Представництву відомості про здійснені коригування. На підставі цих відомостей Представництво має право на пропорційне зменшення власного фінансового результату та, відповідно, податку на прибуток.

Таким чином, якщо Представництво надасть органам ДПС достатні доводи щодо проведення коригувань та, відповідно до процедури взаємного узгодження оподаткування, між Україною та країною реєстрації нерезидента буде погоджене проведення пропорційного коригування, таке коригування буде застосоване Представництвом щодо власного фінансового результату.

Слід зазначити, що в Україні відсутня практика проведення пропорційного коригування. Однак, враховуючи останні тенденції податкових змін, Україна все більше наближається до міжнародних податкових норм.

Джерела:

[1] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/466-20#top

[2] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/ed20201107#Text

[3] На підставі Закону України № 1797-VIII від 21.12.2016

[4] п.п. 39.5.5.1 п.п. 39.5.5 п. 39.5 ст. 39 ПКУ

[5] https://read.oecdilibrary.org/taxation/modeltaxconventiononincomeandoncapitalcondensedversion-2017_mtc_cond-2017-en#page36

[6] https://read.oecdilibrary.org/taxation/modeltaxconventiononincomeandoncapitalcondensedversion-2017_mtc_cond-2017-en#page36

[7] п. 4.29 Розділу ІVНастанови ОЕСР щодо трансфертного ціноутворення для транснаціональних компаній та податкових служб

[8] Відповідно до п.п. 39.5.5.3 п.п. 39.5.5 п. 39.5 ст. 39 ПКУ

 

 

Залишились питання? Зв’яжіться з нами прямо зараз!

097 338 12 88, 050 340 11 17

af@audit-invest.com.ua

Дізнайтеся першим!
Підпишіться на розсилку і отримуйте
тільки найкориснішу інформацію для вашого бізнесу!
Підписатися

    Залиште свої дані, ми передзвонимо Вам протягом 5 хвилин!

      Залиште свої дані, ми зв'жемся з вами найближчим часом

      КиївДніпроКам'янське
      Написать в
      Viber