Поняття ділової мети  та нові коригування фінансового результату

Підготовлено:

Ангеліна Кравцова, консультант Департаменту трансфертного ціноутворення

 

 

Поняття розумної економічної причини (ділової мети)[1] було визначено в Податковому кодексі України (надалі – ПКУ) ще у 2010 року та стає актуальним на сьогодні після вступу в дію Закону №466-ІХ від 16.01.2020[2] «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (надалі – Закон 466), що набрав чинності 23.05.2020 р.

Актуальність зазначеної норми Кодексу полягає в тому, що вона вводить заборону на віднесення до витрат операцій, проведених з нерезидентами без ділової мети[3].

Нагадуємо, що ділова мета – причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.

Нововведенням вважається, що операція здійснена з нерезидентами без розумної економічної причини (ділової мети) якщо:

  • головною ціллю або однією з головних цілей операції є несплата (неповна сплата) суми податків та/або зменшення обсягу оподатковуваного прибутку платника податків;
  • у зіставних умовах особа не була б готова придбати (продати) такі товари, роботи (послуги), нематеріальні активи, інші предмети господарських операцій, відмінні від товарів, у непов’язаних осіб”.

Ризик нововведень полягає у відсутності вичерпного переліку ознак ділової мети, що може дозволити податківцям оцінювати операції на наявність ділової мети на власний розсуд.

При цьому саме на податковий орган покладається обов’язок доведення обставин невідповідності господарських операцій тесту ділової мети.

На нашу думку, тест ділової мети може бути не пройдений, зокрема, але не виключно у разі проведення нехарактерних основній діяльності операцій, використання нетипових юридичних схем при оформленні господарських операцій, тривалих необґрунтованих відстрочень платежів тощо.

Доказовою базою  ділової мети можуть бути належним чином оформлений договір, документи, що надають інформацію щодо обставин та умов проведення операції (специфікації, додаткові угоди), платіжні документи  про проведення розрахунків, умови транспортування, підтверджуючі документи, митні декларації, опис умов операцій та обґрунтування необхідності здійснення операцій саме  нерезидентом.

У разі якщо доведено, що операції з нерезидентами не мають ділової мети, фінансовий результат до оподаткування підлягає коригуванню на всю суму витрат, понесених платником податків при здійсненні таких операцій. Необхідність здійснення коригувань не залежить від пов’язаності нерезидента, його організаційно-правової форми, реєстрації в низькоподаткових юрисдикціях. Перевірці на предмет ділової мети підлягають витрати, що понесені по операціях з будь-якими нерезидентами.

Таким чином, платникам податків при здійсненні господарських операції з нерезидентами необхідно детально аналізувати та детально документувати умови операцій, за яких вони здійснюються. Важливо розглядати економічний ефект у розрізі усіх учасників, що задіяні в операції. Якщо в результаті аналізу буде встановлено, що хоча б для одного з учасників операції економічний ефект від її здійснення  полягав тільки в зменшенні податкового навантаження, таку господарську операцію потрібно вважати здійсненою без ділової мети.

Зміни набули чинності з 23.05.2020 р. Отже, починаючи з 23.05.2020 р., незалежно від дати укладення  договорів, при здійсненні операцій з нерезидентом, які не мають ділової мети, фінансовий результат до оподаткування збільшується відповідно до пп. 140.5.15 п. 140.5 ст. 140 ПКУ на суму витрат, понесених платником податків при здійсненні таких операцій.

Відповідне коригування застосовується платниками податків, які розраховують податкові різниці, починаючи зі звітного періоду – півріччя 2020 року.

Очікувані нововведення

Наразі у Верховній Раді зареєстрований Законопроект за №4065 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об’єктів оподаткування» від 07.09.2020 р. (надалі – Законопроект 4065)[4], який  готується до другого читання зі скороченими термінами підготовки.

Підпункт 140.5.15 п. 140.5 ст. 140 ПКУ планується виключити із ПКУ. Однак тестування операцій на ділову мету залишиться без змін для операцій імпорту/експорту та нарахування роялті на користь нерезидентів низькоподаткових юрисдикцій з Переліку №1045[5] та нерезидентів «особливих» організаційно–правових форм з Переліку №480[6].

Так, вже існуючі коригувальні норми пп. 140.5.4 ПКУ, 140.5.51, 140.5.6 щодо операцій з:

  • придбання товарів/послуг у нерезидентів з Переліків КМУ № 1045 та № 480

(п.п. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 ПКУ);

  • продажу товарів/послуг нерезидентам з Переліку №1045 та №480

(п.п. 140.5.51 п. 140.5 ст. 140 ПКУ);

  • нарахування роялті на користь нерезидентів

(п.п. 140.5.6 п.140.5 ст. 140 ПКУ)

планують доповнити нормою, відповідно до якої у разі відсутності ділової мети, операції  з нерезидентами з вище перелічених Переліків КМУ 1045 та 480 коригуються не на звичні 30%, а на повну суму операції.

Зазначене коригування можна не застосовувати у разі підтвердження відповідних доходів /витрат за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої статтею 39 ПКУ, тобто через механізм підготовки Документації з трансфертного ціноутворення.

При цьому, згідно Законопроекту № 4065 (п.п. 39.4.6 п. 39.4 ст. 39 ПКУ) Документація все одно повинна буде містити опис операцій з придбання (продажу) товарів, робіт (послуг), нематеріальних активів… з обґрунтуванням економічної доцільності (наявності ділової мети) проведених операцій.

Залишилися запитання? Звертайтеся, і наші фахівці нададуть вам розгорнуту та обґрунтовану відповідь.

 

Джерела:

[1] пп. 14.1.231 п. 14.1 ст.14 ПКУ

[2] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/466-20#top

[3] п.п.140.5.15 п.140.5 ст. 140 ПКУ

[4] http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=4065&skl=10

[5] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1045-2017-%D0%BF#Text

[6] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/480-2017-%D0%BF#Text

 

 

Залишились питання? Зв’яжіться з нами прямо зараз!

097 338 12 88, 050 340 11 17

af@audit-invest.com.ua

Будь в курсе первым!
Подпишитесь на рассылку и получайте
только самую полезную информацию для Вашего бизнеса!
Подписаться

    Залиште свої дані, ми передзвонимо Вам протягом 5 хвилин!

      Залиште свої дані, ми зв'жемся з вами найближчим часом

      КиївДніпроКам'янське
      Написать в
      Viber