Новації в трудовому законодавстві. Призупинення дії трудового договору під час воєнного стану.

Поняття призупинення дії трудового договору не міститься в Кодексі законів про працю, про нього вперше зазначено в новому трудовому Законі №2136 (ст.13):

Призупинення дії трудового договоруце тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором.

Закон № 2136 набрав чинність з 24.03.2022р. та діє до дня припинення або скасування воєнного стану (п.1, п.3 Прикінцевих положень Закону № 2136).

Зверніть увагу, незважаючи на те, що норми цього Закону поширюються на період дії воєнного стану, який запроваджено з 24.02.2022р., призупинити дію трудового договору можливо тільки з 24.03.2022р. Норми Закону № 2136 зворотної сили не мають та наразі змін з такого порядку застосування його норм – не встановлено.

Кому та за яких підстав законодавець дозволив запровадити цю норму?

Використання норми дозволено всім роботодавцям, тобто юридичним та фізичним особам – підприємцям, які уклали трудовий договір з найманим працівником. 

Роботодавці, як правило, укладення трудового договору оформлюють наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу. В такому випадку трудовий договір вважається укладеним усно, про що зазначено в ст.24 КЗпП, та його дія може бути теж призупинена.

Коли можливо призупинити дію трудового договору та за яких  умов?

В ст. 13 Закону № 2136 зазначено, що дія трудового договору може бути призупинена у зв’язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи.

Звертаємо увагу! В роз’ясненнях Мінекономіки з цього приводу зроблено ще такий налогос – «головна умова для призупинення дії трудового договору – це абсолютна неможливість надання роботодавцем та виконання працівником відповідної роботи»

Вказуючи на підстави призупинення трудового договору, стаття 13 Закону № 2136 містить формулювання «надання та виконання роботи», з чого можна зробити висновок про їх одночасність. Однак така одночасність можлива не за всіх обставин, тому, гадаємо, варто чекати на додаткові роз’яснення чи зміни до Закону №2136. 

В будь-якому випадку, на нашу думку, при наявності заяви від працівника про призупинення трудового договору роботодавець, навіть при наявності в нього можливості надати роботу, не матиме правових підстав для заперечень. 

Отже, відповідно до норм ст. 13 Закону № 2136, призупинення дії трудового договору можливе у випадках, коли роботодавець не має можливості забезпечити працівника роботою, а працівник не може виконати покладені на нього трудові обов’язки. 

При виконанні зазначених умов:

  • ініціатором призупинення трудового договору можуть бути як роботодавець, так і працівник;
  • призупинити дію трудового договору можливо як окремим працівникам, так і всім працівникам.

При запровадженні призупинення дії трудового договору:

  • роботодавець звільняється від обов’язку забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи; 
  •  працівник звільняється від обов’язку виконувати роботу визначену трудовим договором.

Звертаємо увагу! Призупинення дії трудового договору не призупиняє трудові відносини з працівником та не впливає на виконання інших обов’язків, передбачених трудовим договором.

Які документи необхідно оформити роботодавцю при призупиненні дії трудового договору?

Відповідно до п.2 ст. 13 Закону № 2136 про призупинення дії трудового договору роботодавець та працівник за можливості мають повідомити один одного у будь-який доступний спосіб.

  • Якщо ініціатором припинення дії трудового договору виступає роботодавець, то роботодавцю, на нашу думку, необхідно:
  • скласти наказ
  • ознайомити працівника з наказом у доступний спосіб,
  • за наявності укладеного трудового договору з працівником в письмовій формі, внести відповідні зміни шляхом укладання додаткової угоди до нього.
  • Якщо ініціатором припинення дії трудового договору виступає працівник, він фіксує своє бажання в заяві, а роботодавець на цій підставі складає наказ. Обмін та ознайомлення з документами між працівником та роботодавцем також проводиться у доступний їм обом спосіб. 

Рекомендуємо в наказі наводити обґрунтування причин призупинення дії трудового договору: в разі ініціативи працівника – обґрунтування неможливості виконання ним роботи, а в разі ініціативи роботодавця – обґрунтування неможливості забезпечувати працівників роботою.

В умовах, що склалися на сьогодні, не завжди є можливість повідомити працівників про прийняте рішення або отримати заяву працівника на паперовому носії. 

Статтею 7 Закону № 2136 визначено, що «у період дії воєнного стану порядок організації кадрового діловодства та архівного зберігання кадрових документів у районах активних бойових дій визначається роботодавцем самостійно, за умови забезпечення ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці.»

На нашу думку, враховуючи умови сьогодення, роботодавцю доцільно скласти окремий наказ, в якому визначити порядок кадрового документообігу в умовах воєнного стану, зокрема, навести можливі варіанти доступних способів обміну документами з працівниками, з урахуванням норм чинного законодавства, роз’яснень та можливостей для їх виконання. 

Наприклад, можливо скористатися такими варіантами: обмін кадровими документами через електронні сервіси з накладанням цифрових підписів; отримання заяви від працівника поштою з повідомленням про вручення; через довірену особу, яка буде представляти інтереси працівника на підставі довіреності. 

Менш надійними будуть варіанти направлення фото заяви працівника та надання згоди працівника про ознайомлення з наказом через електронну пошту, інші месенджери (Vider, WhatsApp,Telegram). 

При цьому, сторони можуть підтвердити своє волевиявлення шляхом наведення в наказі та/або заяві працівника електронних адрес та/чи відповідних месенджерів, з яких та на які будуть направлятись повідомлення. Однак не виключаємо, що такий спосіб обміну повідомленнями може містити певні ризики в разі виникнення судового спору та необхідності доведення позиції однієї зі сторін. 

Що зазначати працівнику в табелі обліку робочого часу та як фіксувати втрачений працівником заробіток?

Враховуючи, що роботодавець не позбавляється від виконання інших обов’язків (коментарі Мінекономіки до ст. 13 Закону № 2136), облік робочого часу працівника необхідно продовжувати. Отже, відсутність працівника, в табелі обліку робочого часу зазначається як інші причини неявки – умовне позначення «І».

Призупинення дії трудового договору дає підстави роботодавцю не виплачувати заробітну плату працівникові та не сплачувати за цей період ЄСВ. 

Також, відповідно до роз’яснень ФССУ призупинення дії трудового договору припиняє право на компенсацію втраченого заробітку через тимчасову непрацездатність за рахунок роботодавця та за рахунок коштів Фонду соціального страхування України. При цьому  виплати по вагітності та пологах – декретні допомоги – ФССУ профінансує незалежно від призупинення дії договору.

Звертаємо увагу! В п.3 ст. 13 Закону № 2136 зазначено, що відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

В зв’язку з цим, в своїх відповідях на питання фахівці Мінекономіки зазначили, що роботодавець повинен продовжувати ведення обліку в частині нарахування заробітної плати та компенсаційних виплат, які були б належні працівникові, якщо такого призупинення не було б та розміру ЄСВ, який підлягав би виплаті, з метою подальшого відшкодування них державою-агресором. Сподіваємося, що в найближчий час будуть більш детальніші роз’яснення щодо облікового механізму реалізації такої вимоги.

 

Нормативні джерела:

Закон 2136 – Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022р. № 2136-ІХ

Відповіді Мінекономіки на поширені питання із сфери трудових відносин в умовах воєнного часу – https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=10d196f4-2218-45bd-a6df-34048ce35032&title=VidpovidiNaPoshireniPitanniaZiSferiTrudovikhVidnosinVUmovakhVonnogoChasu

Коментар Мінекономіки до Закону України від 15 березня 2022 р. № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» 

Роз’яснення ФССУ

Ми не припиняємо роботу над проектами, платимо податки, консультуємо, докладаємо всіх зусиль, щоб допомогти нашій економіці, клієнтам та державі у складних обставинах. Бухгалтерське обслуговування надається в повному обсязі, наскільки це можливо на цей час.
Ми завжди з вами на зв’язку, ми готові допомогти, ми раді просто слухати, що з вами та вашими близькими все гаразд і ви в безпеці.Дзвоніть нам частіше!

Залишились питання? Зв’яжіться з нами прямо зараз!

 097 338 12 88, 050 340 11 17

 af@audit-invest.com.ua

Дізнайтеся першим!
Підпишіться на розсилку і отримуйте
тільки найкориснішу інформацію для вашого бізнесу!
Підписатися

    Залиште свої дані, ми передзвонимо Вам протягом 5 хвилин!

      Залиште свої дані, ми зв'жемся з вами найближчим часом

      КиївДніпроКам'янське
      Написать в
      Viber